Saturday, February 18, 2012

SOALAN PELAJAR : ADIK ANGKAT BERLAINAN JANTINA

Soalan :
Ustaz, apa hukum lelaki mengambil adik angkat perempuan?

Jawapan :
Pada pandangan Ustaz, hukumnya adalah haram dan ditegah sama sekali. Seseorang lelaki yang mengambil adik angkat perempuan sudah tentu mempunyai agenda lain di sebalik istilah "adik angkat" tersebut. Begitu juga perempuan yang mengambil adik angkat dari kalangan lelaki.

Jelas kepada kita Islam menggariskan batas-batas dalam hubungan di antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Seseorang lelaki dan perempuan di tegah berdua-duaan atau sering bertemu tanpa urusan yang mustahak atau dalam perkara-perkara yang dharurat. 

Adapun seseorang yang mengambil adik angkat yang berlawanan jantina, hubungan "adik angkat" tersebut sudah tentu akan mendorong mereka selalu bertemu atau "berdating" dengan alasan mengambil berat atau bertanya hal-hal yang remeh temeh serta tidak meningkatkan keimanan. Dari pertemuan-pertemuan seperti ini, akan lahir pula perasaan rindu-rinduan yang mungkin akan membawa mereka lebih jauh lagi... Akhir Zaman...

Imam Al-Qurthubi menyatakan bahawa, suara wanita dikira aurat sekiranya berkata-kata dengan lelaki ajnabi tentang perkara-perkara yang sia-sia. Adapun perkara-perkara yang penting, ia tidak dikira aurat.

Seseorang lelaki adalah lebih utama mengambil adik angkat dari kalangan lelaki, begitu juga perempuan mengambil adik angkat dari kalangan perempuan.

Wallahu a'lam...

1 comment:

  1. adakah sah solat jamak selepas subuh?
    apakah hukum solat dalam bas?

    ReplyDelete

Sila hantarkan maklumbalas anda...