Friday, February 17, 2012

SOALAN PELAJAR : BATAS AURAT LELAKI

Soalan :
Ustaz adakah pusat dan lutut diklasifikasikan sebagai aurat lelaki?

Jawapan :
Para ulama berbeza pandang mengenai batas aurat lelaki. Secara ringkasnya :
1. Pandangan Imam Syafii dan Imam Hanafi :
    Pusat dan lutut adalah aurat dan wajib ditutup. mereka berdalilkan Hadis :

عَنْ جَرْهَدٍ قَالَ : مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِجَرْهَدٍ فِي الْمَسْجِدِ وَقَدْ انْكَشَفَ فَخِذُهُ فَقَال إِنَّ الْفَخِذَ عَوْرَةٌ
Dari  Jarhad beliau berkata : Nabi SAW melintasi Jarhad di masjid, sedangkan pehanya terselak, maka baginda bersabda : " Sesungguhnya peha itu aurat" (Shahih diriwayatkan Abu Daud No.3498, Ahmad No.15364, Tirmizi No. 2719)

2. Pandangan Imam Malik dan Imam Ahmad bin Hanbal
Aurat lelaki adalah qubul dan dubur sahaja, manakala selainnya bukanlah aurat.  Mereka berdalilkan Hadis Shahih Al-Bukhari No. 371 yang dibawakan oleh Anas bin Malik ketika di peperangkan Khaibar, Nabi SAW menyingkap sarung dari pehanya sehingga Anas terlihat peha Nabi SAW yang putih.

Walaubagaimanapun, pandangan yang terpilih di sisi ulama yang muktabar di antaranya Imam Al-Bukhari, Imam Al-Syaukani, Imam Ibnu Qayyim, dan Imam Al-Qurthubi bahawa, aurat lelaki adalah dari pusat hingga ke lutut. Penutupan aurat seperti ini adalah lebih sempurna di sisi pandangan masyarakat umum. Tanbahan pula, Hadis Jarhad di atas adalah lebih utama diamalkan kerana Hadis Qauliyyah (perkataan) lebih utama berbanding Hadis Fe'liyyah (perbuatan)
......................

No comments:

Post a Comment

Sila hantarkan maklumbalas anda...