Saturday, March 3, 2012

Perbezaan Antara Istilah Hadis Shahih, Shahihul Isnad dan Rijaluhu Thiqaat

Suka untuk ustaz masukkan sedikit info ini sebagai rujukan kepada pelajar-pelajar yang ingin lebih memahami beberapa istilah dalam ilmu hadis.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hadits shahih adalah hadits yang memenuhi semua persyaratan shahih, yaitu : bersambung sanad (jalur transmisi)-nya melalui periwayatan seorang periwayat yang ‘adil, dhaabith, dari periwayat semisalnya hingga ke akhirnya (akhir jalur transmisi); tanpa adanya syudzuudz (kejanggalan) dan juga tanpa ‘illat (penyakit). Ini adalah istilah paling tinggi dalam pernyataan validity (kesahan/keshahihan) hadits.

Hadits shahihul-isnad adalah hadits yang memenuhi semua persyaratan dari sisi jalur sanadnya, namun belum ada penelitian lebih lanjut dari segi ketiadaan syudzuudz dan ‘illat. Boleh jadi ia merupakan hadits shahih jika selamat dari syudzuudz dan ‘illat, namun boleh jadi pula sebaliknya (jika tidak selamat). Misalnya hadits tentang solat sunnah rawatib dua raka’at sebelum shalat ‘Asar (yaitu hadits ‘Ali bin Abi Thalib radhiyallaahu ‘anhu).
حدثنا حفص بن عمر ثنا شعبة عن أبي إسحاق عن عاصم بن ضمرة عن علي عليه السلام أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي قبل العصر ركعتين
Maksudnya : Telah menceritakan kepada kami Hafsh bin ’Umar, telah menceritakan kepada kami Syu’bah, dari Abi Ishaq, dari ’Ashim bin Dlamrah, dari ’Ali bin Abi Thalib radhiyallaahu ’anhu : ”Bahwasannya Nabi shallallaahu ’alaihi wasallam solat (sunnah) sebelum ’asar sebanyak dua raka’at” [Diriwayatkan oleh Abu Dawud no. 1272].

Hadits tersebut adalah sebenarnya adalah hasan. Akan tetapi terdapat syudzudz yang menurunkan darjatnya menjadi dha’if. Adapun yang mahfudh dari ’Ali adalah bahawasannya Nabi shallallaahu ’alaihi wasallam solat sunnah sebelum ’Asar sebanyak empat raka’at.

Punca pembahasan di sini terletak pada Syu’bah. Syu’bah pada hadits di atas adalah seorang perawi yang hasan haditsnya. Namun di sini ia telah menyelisihi jama’ah imam yang meriwayatkan dari jalan Abu Ishaq dengan lafaz bahawa Nabi shallallaahu ’alaihi wasallam solat empat raka’at sebelum ’asar.

Para imam yang menyelisihi Syu’bah antara lain adalah : Sufyan Ats-Tsauri, Israil bin Yunus bin Abi Ishaq (cucu dari Abu Ishaq), dan Yunus bin Abi Ishaq (anak dari Abu Ishaq). Mereka semua meriwayatkan dari Abu Ishaq (As-Sabi’y) dari ’Ashim bin Dlamrah, dari ’Ali radliyallaahu ’anhu (dengan menyatakan bahawa solat sunnah sebelum ’Asar adalah empat raka’at). Yang menarik lagi adalah bahwa Al-Imam At-Tirmidzi (no. 598 dan 599), An-Nasa’i (2/120 no. 874), dan Ahmad (1/160) meriwayatkan dari jalan Syu’bah (sebagaimana diriwayatkan oleh Abu Dawud no. 1272 di atas) dari Abu Ishaq, dari ’Ashim bin Dlamrah, dari ’Ali dengan lafaz empat raka’at. Nah, di sinilah letak kesalahan riwayat yang dibawakan oleh Syu’bah.

Adapun hadits rijaluhuts-tsiqaat [1] adalah hadits yang hanya memenuhi syarat ke-’adil-an dan ke-dhabith-an dari perawinya saja. Boleh jadi perawi satu dengan perawi setelahnya tidak mendengar (haditsnya) sehingga menjadikan hadits yang dibawakan berstatus munqathi’. Ini adalah status terendah dari tiga istilah yang disebutkan di atas. Contohnya adalah hadits :
إن وليتموها أبا بكر فقوي أمين
Maksudnya : "Apabila engkau menyerahkannya (kekhilafahan) kepada Abu Bakr, maka ia adalah seorang yang kuat lagi terpercaya”[2]

Hadits tersebut diriwayatkan melalui rantai periwayatan Abdurrazzaq dari Sufyan Ats-Tsauri dari Abu Ishaq dari Zaid bin Yutsai’ dari Hudzaifah secara marfu’. Rijalnya tsiqah, namun di sini Sufyan Ats-Tsauri tidak mendengar hadits dari Abu Ishaq. Jadilah ia hadits munqathi’ yang dla’if (lemah).

Semoga ada manfaatnya.
Ditulis di sela-sela jam kerja kantor oleh Abul-Jauzaa’ pada hari Selasa, 9-12-2008, 11:22 WIB
======
Catatan kaki :
[1] Istilah ini banyak dipakai oleh Nuruddin ‘Ali bin Abi Bakr Al-Haitsamiy dalam Majma’uz-Zawaaid.
[2] Diriwayatkan oleh Al-Hakim dalam Ma’rifati ‘Uluumil-Hadits hal. 36. Diriwayatkan pula oleh Ahmad, Al-Bazzaar, dan Ath-Thabaraniy dalam Al-Ausath secara makna.

Sumber : http://abul-jauzaa.blogspot.com/2008/12/apa-perbedaan-antara-istilah-hadits.html

Thursday, March 1, 2012

SOALAN PELAJAR : MENGAPA ALLAH GUNA KAMI DI DALAM AL-QURAN?

Sementara menunggu waktu maghrib petang tadi, di Surau Al-Ihsan SMSJ, seorang pelajar datang bertanya kepada ustaz :

Soalan :
Mengapa Allah menggunakan istilah "Kami" sebagai kata ganti diri-Nya di dalam Al-Quran?

Jawapan :
Perkataan "Kami" sebagai kata ganti nama Allah di dalam Al-Quran adalah menunjukkan kehebatan, kelebihan atau kekuasaan Allah SWT. Ia bukanlah bermaksud Allah itu lebih dari satu, kerana kita sedia maklum bahawa Allah itu Maha Esa.

Di dalam tatabahasa arab, (نحن) "Nahnu" bukan sahaja membawa maksud "Kami", tetapi juga membawa maksud Aku, Saya, Beta dll yang seangkatan dengannya. Ia diistilahkan sebagai (المتكلم المعظم لنفسه) "Al-Mutakallim Al-Mu'azhim Li Nafsihi" yang bermaksud "Yang bercakap (yakni Allah) membesarkan diri-Nya sendiri".Inilah salah satu keindahan dan keistimewaan yang ada pada bahasa Arab dan tidak ada pada bahasa-bahasa yang lain di dunia ini.

Masalah timbul apabila Al-Quran diterjemahkan ke dalam bahasa lain, contohnya dalam bahasa Melayu yang tidak ada keistimewaan ini, maka perkataan "Kami" terus diterjemahkan sebagai "Kami" yang  kita fahami dalam bahasa kita. Perlu ambil perhatian bahawa penterjemah tidak perlu menukarkan perkataan "Kami" kepada "Aku" di dalam terjemahan, kerana perkataan "Kami" menunjukkan "Kehebatan" Allah, tetapi para pembaca perlu meng"setting"kan dalam mindanya bahawa "Kami" di dalam Al-Quran merujuk kepada Allah Yang Satu, bukan bermaksud Allah Yang Ramai...

Contoh lain yang kita boleh lihat keistimewaan di dalam bahasa Arab, apabila kita memberi salam, sama ada kepada seorang atau ramai, kita tetap mengucapkan "Assalamualaikum" yang bermaksud "Salam sejahtera ke atas KAMU". Walaupun kepada seorang, kita tidak mengucapkan Assalamualaika/ki. Ini kerana kita memuliakan atau membesarkan orang yang kita beri salam kepadanya.

Wallahu a'lam..